Het werd in 1949 opgericht en staat sindsdien bekend om zijn devies Le poids des mots, le choc des photos (Het gewicht van de woorden, de schok van de foto's). - Paris Match werd in 1949 opgericht door de ondernemer Jean Prouvost. De naam was deels ontleend aan de in 1938 door Prouvost overgenomen wekelijks verschijnende sportkrant Match, die hij in 1939 had omgebouwd tot een nieuwsmagazine dat nog geen jaar later, door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in de kiem werd gesmoord. Pas in 1949 rolde het blad weer van de persen, maar nu dan onder de nieuwe naam Paris Match. Het format van de nieuwe uitgave werd afgekeken van het Amerikaanse tijdschrift Life: een combinatie van actuele informatie, reportages en exclusieve fotografie. Het eerste nummer van Paris Match verscheen op 25 maart 1949 met Winston Churchill op de cover. - Paris Match was tot het einde van de jaren 50 een groot succes. Daarna begon de afzet evenwel op grond van toenemende concurrentie en de sterke opkomst van het nieuwe medium televisie onophoudelijk terug te lopen. Terwijl er in 1958 nog 800.000 exemplaren werden verkocht, was de oplage in 1975 teruggelopen tot onder de 600.000
Lees verder