De fusie tussen de twee kranten moest geleidelijk zichtbaar worden. Daarom besloten de redacties van de twee kranten de abonnees eerst te laten wennen. Van 1970 tot en met 1972 werden twee edities uitgegegeven. In 'NRC Handelsblad' was een speciale pagina met nieuws uit Rotterdam opgenomen. Voor de abonnees uit Amsterdam werd de editie 'Handelsblad NRC' met een speciale pagina over Amsterdam uitgegeven. Het motto van de gefuseerde krant luidt: Lux et Libertas (Licht en Vrijheid). Deze spreuk werd overgenoven van het 'Algemeen Handelsblad', die deze al sinds 1 maart 1928 op de krant prijkt.
Een jaar na de fusie bracht NRC Handelsblad op donderdag een wekelijkse cultuurbijlage 'Cultuur Supplement' uit. Hiermee waren ze de eerste krant in Nederland. Daarna werden meer themabijlagen uitgebracht, waaronder de sportbijlage op maandag en op vrijdag een boekenbijlage.
Kwaliteitskrant
NRC Handelsblad profileert zich als een kwaliteitskrant. Ze richt zich met name op berichtgevingen over politiek, economie, opinie, buitenland en kunst. De krant staat bekend om haar onderzoeksjournalistiek. Met een oplage van 200.000 exemplaren is dit de vierde grootste betaalde krant van Nederland. Sinds 7 maart 2011 is de krant alleen nog als tabloid verkrijgbaar.
NRC Weekend
Op zaterdag brengt NRC Handelsblad de krant uit onder de noemer 'NRC Weekend'. Deze uitgave is gericht op verhalen over duurzaamheid, persoonlijke financiën, mode, design, gastronomie en reizen. Daarnaast heeft de zaterdageditie de bijlagen wetenschap en opinie en debat. Elke eerste zaterdag van de maand verschijnt het magazine Het Blad.
NRC Next
In 2006 kwam een nieuwe krant van NRC Handelsblad op de markt: NRC Next. Een tabloidkrant bedoeld voor lezers van 20 tot 35 jaar, die nauwelijks de krant lezen. Het eerste exemplaar werd de op de verschijningsdag gratis uitgedeeld. Daarna kostte de krant slechts vijftig eurocent. De wekelijkse krant kost nu € 1,00 en de zaterdageditie € 2,00. De redacties waren in de beginperiode negatief. Mensen dachten dat de jeugd geen krant wilde lezen.
Journalistieke prijzen NRC
Meerdere journalisten van NRC Handelsblad hebben de 'Tegel', een Nederlandse journalistieke prijs weten te wennen. Dat was in 2006, 2007, 2012, 2013, 2014, 2016 en 2017. In 2005 hadden de redacteurs Joost Oranje en Jeroen Wester uit handen van een vakjury de Prijs voor de Dagbladjournalistiek ontvangen. Deze prijs werd uitgereikt aan de journalist die de beste publicatie of samenhangende reeks van publicaties in Nederlandse dagbladen had geschreven. Oranje en Wester hadden onderzoek gedaan naar het boekhoudschandaal bij supermarktketen Ahold.
Lees verder